Nová ředitelka Galerie Rudolfinum a bezcelní zóna pro umění

Největší novinkou české kulturní scény uplynulého týdne je jednoznačně vyhlášení výběrového řízení na nového ředitele Galerie Rudolfinum. V jejím čele stane britská kunsthistorička Julia Tatiana Baileyová. Co na to umělecké kuloáry a co dalšího se během posledních dní ve světě umění událo?

Nová ředitelka Rudolfina
Galerie Rudolfinum minulý týden na tiskové konferenci představila novou ředitelku. Stala se jí Julia Tatiana Baileyová, britská kunsthistorička žijící v Praze, kde dva roky pracovala jako kurátorka výstav pro Národní galerii. Skutečnost, že její jméno v oboru není známé, budí rozpaky, podobně jako zveřejněný životopis. Zkušenosti z institucí jako Tate Modern nebo Victoria & Albert Museum znějí samozřejmě skvěle, pozice marketingové manažerky nebo asistentky kurátora už působí méně relevantně. Škarohlídství stranou, třeba nová ředitelka představila komisi opravdu skvělý projekt. Nejvyšší čas předložené projekty zveřejnit.

Česko se stalo bezcelní zónou pro umění
Česká republika se stala šestým státem EU s bezcelní zónou pro umělecká díla. Výrazně se tak zjednoduší pohyb uměleckých děl a pravděpodobně i zvýší atraktivita Česka pro zahraniční sběratele a obchodníky s uměním. Možnost bez problémů přivážet, vyvážet a uchovávat na dobu neurčitou umělecká díla na území České republiky by mohla být i podstatnou vzpruhou pro lokální trh s uměním jako takový. Snad si toho za pár let všimneme i ve výsledcích našeho J&T Banka Art Reportu.

Na stopě zlodějům Catellanova zlatého záchoda 
Z krádeže ikonické zlaté toalety italského umělce Mauricia Castellana byli obviněni čtyři muži. Záchodová mísa odlitá z ryzího zlata a pojmenovaná America (se sarkastickým odkazem na předchozího prezidenta) byla poprvé vystavena v roce 2016 v Guggenheim Museu. Před čtyřmi lety zmizela z Blenheimského paláce, kde byla dlouhodobě vystavena. Kromě krádeže díla s cenovkou 4,8 milionu liber po sobě zloději zanechali i pořádnou potopu – toaleta byla totiž plně funkční. Podezřelí by měli stanout před soudem už za pár týdnů, dílo ale s největší pravděpodobností už stejně neexistuje. Předpokládá se, že bylo roztaveno a prodáno jako čistý kov.

Lávka v Litomyšli získala Českou cenu za architekturu 
Česká cena za architekturu zná své letošní vítěze. Porotu totiž nejvíc oslovila nově postavená pěší lávka od ateliéru Ehl & Koumar architekti. Vítězná trofej tak letos putuje do Litomyšle a potvrzuje, že malebné východočeské město kvalitní současnou architekturu prostě přitahuje (a taky pro její vznik evidentně vytváří vhodné podmínky). Udělovalo se také pět cen partnerů ocenění, mezi nimi nechyběly ani v poslední době všudypřítomné Gočárovy mlýny v Pardubicích.
Valérie Horvath, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art

Předcházející článek

Rekordní Kupka i Toyen v Paříži

Následující článek

Znovunalezený Cimabue a rekordní Mehretuová